پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ |۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 15, 2024
کد خبر: 1177025
۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۰
کتاب اسلام و حقوق دیپلماتیک

حوزه/ کتاب اسلام و حقوق دیپلماتیک در چاپ دوم با اصلاحات و اضافات، از سوی سمت و با همکاری دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، کتاب اسلام و حقوق دیپلماتیک در چاپ دوم با اصلاحات و اضافات، به قلم حجت الاسلام دکتر محمدحسین پورامینی از سوی سازمان انتشارات مطالعه و تدوین کتاب دانشگاهی، سمت و با همکاری دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شد.

این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی برآن است تا ضمن بیان نقش اسلام در توسعة دیپلماسی و حقوق دیپلماتیک، برخی اصول و مقررات آن ‌را با تکیه بر سیرة نبوی استخراج و تدوین کرده و از این طریق با مقایسه تطبیقی آن با حقوق دیپلماتیک موضوعه، امتیازات و نوآوری‌های اندیشه اسلامی را در این خصوص تبیین کند.

بخش نخست این کتاب دو بخشی با عنوان کلیات سامان یافته دارای دو فصل بوده که فصل اول به بیان «مبانی» اعم از تعاریف و منابع و اصول حاکم بر روابط دیپلماتیک در اسلام، تبیین اصولیِ اصل نفی سبیل و عزت اسلامی، اصل دعوت، اصل رعایت احترام متقابل و اصل وفای به عهد و احترام به قراردادها و پیمان‌ها پرداخته است.

فصل دوم بخش نخست ضمن بررسی تاریخچه روابط دییلماتیک در سه دوره دیپلماسی نوپا، دیپلماسی کلاسیک و دیپلماسی نوین، به جایگاه اسلام در این خصوص و نقش آن در توسعه موضوع دیپلماسی اشاره داشته و شرایط برقراری روابط دیپلماتیک در اسلام را توضیح داده‌ است.

دستگاه دیپلماسی که عنوان بخش دوم کتاب است در فصل نخست به ارکان دستگاه دیپلماسی پرداخته و به توضیحاتی دربارة کارگزاران سیاست خارجی، نمایندة دیپلماتیک (سفیر) موضوعاتی همچون اعزام و پذیرش سفیران و ویژگی‌ها و شرایط آنها را بیان کرده است.

تعهدات و وظایف نمایندگان دیپلماتیک در قبال دولت فرستنده و دولت پذیرنده، مأموریت و نمایندگی دیپلماتیک از دیگر موضوعاتِ مورد بحث در این فصل است.

در فصل دوم و پایانی کتاب دربارة مصونیت و مزایای دیپلماتیک سخن گفته‌ و پس از بیان تعاریف مربوط به بررسی انواع مصونیت اعم از مصونیت از تعرض و مصونیت قضایی، به مبانی پذیرش آن از دیدگاه اسلامی پرداخته و در نهایت، مزایای دیپلماتیک و مبانی پذیرش آن مورد بررسی قرار گرفته است.

کتاب اسلام وحقوق دیپلماتیک در ۲۳۷ صفحه و قیمت ۱۷۵ هزار تومان از طریق نمایندگی های سازمان سمت در سراسر کشور و همچنین نمایشگاه کتاب دائمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی واقع در صحن امام حسن مجتبی علیه السلام حرم مطهر رضوی به شماره تلفن ۰۵۱۳۲۲۳۶۸۱۷ قابل دریافت است.

شایان ذکر است، این کتاب به زبان عربی نیز ترجمه و منتشر شده که در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha